Red de kustreddingsdienst!

PVDA Midden-, Oost- en Westkust voerden op 1 juli ludiek actie in Oostende. Bij het begin van de grote vakantie brachten wij de problemen omtrent de financiering van de Westvlaamse kustreddingsdienst (IKWV) onder de aandacht van het grote publiek. Onder een stralende namiddagzon aan de Belgische kust mochten we op veel aandacht en bijval rekenen van zowel lokale bevolking alsook de Belgische en andere toeristen aan zee.

Het getouwtrek tussen Provinciale en Vlaamse overheid, wie dan wel de nodige financiering dient te garanderen voor de kustreddingsdiensten, bedreigt immers de continuïteit van de veiligheid aan de Belgische kust en op de stranden vanaf 2019. Een gevolg van de hervormingen van de provinciale bevoegdheden zoals die door Liesbeth Homans (N-VA) zijn uitgetekend. Dat deze levensnoodzakelijke dienstverlening zou gesponsord worden met privé-gelden, zoals Ben Weyts (N-VA) aandraagt, kon op weinig bijval rekenen bij vakantiegangers en lokale burgers. “Op kustredders die instaan voor de veiligheid van baders, zwemmers en watersportbeoefenaars aan de Noordzeestranden mag toch niet bespaard worden!”, was een veelgehoorde opmerking.

“Veiligheid aan de Belgische stranden vormt een kernopdracht van de overheid en dient door haar gegarandeerd en gefinancierd te worden.” zoals Ilona Vandenberghe, voorzitter PVDA Oostende-Middenkust, aangaf. “Veilig zwemmen in zee mag geen kwestie van centen zijn, noch van privé-sponsors. De veiligheid van mensen moet altijd op de eerste plaats komen”.

#Reddekustreddingsdienst