Sociale onrust bij Lidl Oostkamp

Op vrijdag 6 april legden de werknemers van de Lidl-vestiging spontaan het werk neer. Wij namen contact op met Wouter Parmentier (LBC) die mee de stakingsactie op poten zette.

Hoe is de situatie momenteel bij de nieuwe vestiging van Lidl in Oostkamp?
De specifieke aanleiding voor het neerleggen van het werk vandaag was het ontslag van de winkelverantwoordelijke van de vestigingen in Maldegem en Brugge. Dat ontslag was compleet overroepen, en de kleine fout die die persoon had gemaakt was eerder een gevolg van de zeer hoge werkdruk. De nieuwe directie wilde zich met dit ontslag van een trouwe werknemer laten gelden. Wij hebben dan ook meteen actie gevoerd met LBC.

De zeer hoge werkdruk is de voornaamste reden dat het werk werd neergelegd. Er waren afspraken gemaakt met de directie om de werkdruk te verlagen. Dat ging over kleine maatregelen zoals het stopzetten van taken als de inventaris meerdere keren per dag te controleren. Dat was een zinloze taak waar nauwgezet op werd toegezien. Die reeks kleine maatregelen is nu zomaar door de directie van tafel geveegd. Het gebrek aan sociaal overleg en de hoge werkdruk hebben dan ook tot de staking geleid. De mensen kunnen niet meer volgen.

Hoe zie je het naar de toekomst toe?
Daarnet was er vergadering met de délégués en de verhalen op de werkvloer doen geloven dat er nog 't één en 't ander gaat bewegen bij LIDL als het zo verder gaat. Binnenkort wordt er weer samengezeten met de directie. Tot dan zijn er geen acties gepland, we wachten eerst dat overleg af.

Is de verhoogde werkdruk het gevolg van de hoge concurrentiestrijd tussen verschillende supermarkten?

Ja natuurlijk, dat is zeker het geval, er is een hoge concurrentiestrijd. Het feit dat mensen bij LIDL zo snel en veel moeten werken, is een gevolg daarvan. De werknemers worden echt overbevraagd.

Kon de actie op solidariteit rekenen van andere vestigingen en personeel bij andere bedrijven?
De actie was op minder dan een week in elkaar geknutseld, het was geen lang op voorhand voorbereide staking. Door de korte termijn waarop de actie gepland is en we dat snel hebben moeten reageren, wisten andere mensen er pas later van. De reacties die we nu krijgen van zijn wel positief, ook van klanten. De meeste mensen hadden begrip voor de actie. Een bejaarde dame zei zelfs dat het zeer goed was wat we deden. Haar kleindochter had een gelijkaardig ontslag meegemaakt. We mochten dat niet zomaar laten passeren.