Vesuvius: vakbondsafgevaardigden vechten afdanking aan

Vesuvius is een bedrijf uit Oostende, dat keramieken materialen maakt voor de productie van staalproducten. Alhoewel het bedrijf 80% van de Europese markt in handen heeft en winst maakt, presenteert het zichzelf toch als een bedrijf in moeilijkheden. In de zomer van verleden jaar kondigde het dan ook aan 36 van zijn 136 werknemers te willen ontslaan en zijn productie te willen terug brengen van 3 naar 2 ploegen. Met de wet Peeters zou het mogelijke pieken dan wel opvangen met overuren.

De werknemers gingen daartegen in staking en het aantal afdankingen werd uiteindelijk terug gebracht tot 21. Het bedrijf maakte echter van die afdankingen handig gebruik om ook vijf beschermde afgevaardigden (4 van ACV en 1 van ABVV) te ontslaan. De werkgever sleepte de afgevaardigden dus voor de rechtbank om hun bescherming op te heffen. Op dinsdag 6 juni laatstleden werd het proces gevoerd voor de Arbeidsrechtbank van Brugge. De uitspraak wordt verwacht op woensdag 14 juni.