Panama-actie PVDA Brugge: Reisbureau “Belastingvrij naar Panama” op ’t Zand

Op zaterdagnamiddag 9 april zagen voorbijgangers op ’t Zand een groepje zenuwachtige miljonairs aanschuiven aan een kraam. Ze kwamen er een ticket boeken voor een enkele reis naar Panama, bij reisbureau “Belastingvrij naar Panama,” gesponsord door Dexia, hun partner in belastingontduiking. Onze miljonairs moeten er snel bij zijn, nu hun namen nog niet in de pers verschenen zijn en de volkswoede om hun miljoenen ontdoken belastingen toeneemt. Hoewel de wekelijkse markt voorbij was, konden ze niet in alle discretie hun reis boeken. Nieuwsgierige voorbijgangers wilden weten wat hier aan de hand was. Bruggelingen en toeristen die naderbij kwamen, zagen al snel dat het om een ludieke actie van PVDA Brugge ging.

Met deze actie wil PVDA aanklagen dat onze regeringen niets deden en doen om de grote fraudeurs en belastingontduikers aan te pakken. De oververmogende 1% komt er keer op keer mee weg en parasiteert op onze samenleving zonder er eerlijk aan bij te dragen via belastingen. We eisen dat de regering dit keer ernstig werk maakt van de bestrijding van grootschalige belastingontduiking en de fiscale achterpoortjes sluit. En dat ze het gat in de begroting dicht met de aanpak daarvan. Het is niet van deze tijd om de 99% in België nogmaals het gelag te doen betalen. Weg met de gekende ouderwetse recepten van extra taksen (Turteltaks, suikertaks...), besparingen op openbare diensten en de afbraak van pensioenen, lonen en sociale verworvenheden zoals de 38u week. Het is tijd om het over oplossingen van de 21ste eeuw te hebben, zoals een echte miljonairstaks.