Nieuws

Er is iets aan vreemds aan de hand in Rollegem. De Schreiboomstraat, een landelijke buurtweg zoals onze provincie er zo veel telt, is de inzet van een belangenconflict. De hoofdrolspelers: stad Kortrijk, dakpannenproducent Wienerberger en de bewoners van Rollegem. Wat is hier aan de hand? Waarom zoveel ophef over een asfaltstraat die door de velden van Rollegem kronkelt?

Nieuws

Zoals altijd is 1 mei de Dag van de Arbeid. Dit jaar doet de PVDA mee aan de activiteiten die georganiseerd worden in Kortrijk, Brugge, Oostende en Menen. Aarzel niet om samen met ons mee strijd te voeren voor minder graaiers en meer pensioen!

Nieuws

Op vrijdag 6 april legden de werknemers van de Lidl-vestiging spontaan het werk neer. Wij namen contact op met Wouter Parmentier (LBC) die mee de stakingsactie op poten zette.

Nieuws

Sedert maandag zijn er voortdurend stakingsacties in het distributiecentrum MassPost te Kortrijk. De personeelsleden zijn de hoge werkdruk meer dan beu. Ze eisen daarom dat het Georoutesysteem wordt afgeschaft of er teruggegaan wordt naar de situatie van 2015 en er zo meer personeel bij komt. Ze beseffen heel goed dat deze problemen overal dezelfde zijn bij bpost en hopen daarom dat hun acties navolging krijgen in de rest van het land. We spraken met gewestelijk ACOD-secretaris Bruno Derveaux.

Nieuws

Middenveldorganisaties, bewegingen en burgers verenigen zich naar aanleiding van 21 maart, de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Tijdens een nationale manifestatie op 24 maart 2018 in Brussel staan we op tegen haat en agressie, tegen discriminatie, racisme en ongelijkheid. Ook de PVDA ondersteunt deze betoging en roept op om massaal aanwezig te zijn.

Nieuws

In de Streekkrant van deze week geeft Jouwe Vanhoutteghem, lijsttrekker en voorzitter van PVDA Kortrijk, zijn mening over energiebeleid in zijn ideale stad.

Nieuws

Tristan Cools werkt al 32 jaar aan de hypermarkt aan de Maalse Steenweg van Sint-Kruis te Brugge. Eerst bij de GB, na 2000 bij de eerste hypermarkt van Carrefour in de stad. Vandaag is hij hoofddelegee voor het ACV, en is hij voor dezelfde vakbond verantwoordelijk voor het nationaal overleg bij Carrefour, dat in Sint-Kruis voor de tweede keer in acht jaar een grote herstructurering plant.

Nieuws

Op 25 januari werd het herstructureringsplan van Carrefour België voorgesteld. Het resultaat: 1233 banen zijn bedreigd, waaronder 28 in Sint-Kruis, puur om de oorlogskassen van Carrefour te spijzen. Meer dan voer genoeg voor de Brugse gemeenteraad zou je denken. Niets is minder waar, zowel bij het stadsbestuur als bij de oppositiepartijen N-VA en Open VLD (al dan niet PLUS) is het sociaal bloedbad aan de Maalse Steenweg hoogstens een voetnoot in de Brugse politiek. Een belangrijker feit is volgens rechts het feit dat verschillende panden leegstaan in de grootste winkelassen.

Nieuws

PVDA Menen bevroeg inwoners o.a. tijdens de kerstmarkt Ons Dorp o.a. met hun eerste enquête Armoede

Opvallend was, dat over alle generaties heen, 55% van de bevraagden, ons vertelde dat men vreest de rusthuisfactuur niet meer te kunnen betalen. Het pensioenbedrag is ontoereikend geworden, gezien de aanvallen van de regering en het OCMW; dit laatste nam de politieke beslissing om een indexering toe te passen op de ligdagprijs en voerde de onderhoudsplicht voor kinderen en nabestaanden weer in.

Nieuws

Op maandagavond  18 december verzamelden zich aan de gemeenteraad van Harelbeke een 25-tal ouders van kinderen van de gemeentescholen van Harelbeke-centrum, Stasegem en Hulste. Ze staken affiches omhoog, waarmee ze hun ongenoegen wilden tonen over de toegenomen prijs van de kinderopvang. Vanaf 1 januari wilde het stadsbestuur namelijk de eigen bijdrage van de ouders aanzienlijk verhogen: Met 0.80 € per begonnen half uur in de morgen- en avondopvang en met 1.60 € voor het middagtoezicht.