Nieuws

Tristan Cools werkt al 32 jaar aan de hypermarkt aan de Maalse Steenweg van Sint-Kruis te Brugge. Eerst bij de GB, na 2000 bij de eerste hypermarkt van Carrefour in de stad. Vandaag is hij hoofddelegee voor het ACV, en is hij voor dezelfde vakbond verantwoordelijk voor het nationaal overleg bij Carrefour, dat in Sint-Kruis voor de tweede keer in acht jaar een grote herstructurering plant.

Nieuws

Op 25 januari werd het herstructureringsplan van Carrefour België voorgesteld. Het resultaat: 1233 banen zijn bedreigd, waaronder 28 in Sint-Kruis, puur om de oorlogskassen van Carrefour te spijzen. Meer dan voer genoeg voor de Brugse gemeenteraad zou je denken. Niets is minder waar, zowel bij het stadsbestuur als bij de oppositiepartijen N-VA en Open VLD (al dan niet PLUS) is het sociaal bloedbad aan de Maalse Steenweg hoogstens een voetnoot in de Brugse politiek. Een belangrijker feit is volgens rechts het feit dat verschillende panden leegstaan in de grootste winkelassen.

Nieuws

PVDA Menen bevroeg inwoners o.a. tijdens de kerstmarkt Ons Dorp o.a. met hun eerste enquête Armoede

Opvallend was, dat over alle generaties heen, 55% van de bevraagden, ons vertelde dat men vreest de rusthuisfactuur niet meer te kunnen betalen. Het pensioenbedrag is ontoereikend geworden, gezien de aanvallen van de regering en het OCMW; dit laatste nam de politieke beslissing om een indexering toe te passen op de ligdagprijs en voerde de onderhoudsplicht voor kinderen en nabestaanden weer in.

Nieuws

Op maandagavond  18 december verzamelden zich aan de gemeenteraad van Harelbeke een 25-tal ouders van kinderen van de gemeentescholen van Harelbeke-centrum, Stasegem en Hulste. Ze staken affiches omhoog, waarmee ze hun ongenoegen wilden tonen over de toegenomen prijs van de kinderopvang. Vanaf 1 januari wilde het stadsbestuur namelijk de eigen bijdrage van de ouders aanzienlijk verhogen: Met 0.80 € per begonnen half uur in de morgen- en avondopvang en met 1.60 € voor het middagtoezicht.

Nieuws

De jaarwissel is traditiegetrouw het ogenblik van de best of - lijstjes. PVDA West-Vlaanderen is vorig jaar sterk gegroeid en is dan ook preus lik fjirtig (voor de niet West-Vlamingen = apetrots) om dit jaar niet één, maar twee solidariteitsprijzen uit te reiken. In het noorden van de provincie reiken we de Gouden Tijl uit, in het zuiden de Bluvn Goan.

Nieuws

De komende maanden trekt PVDA Menen met een enquête de straten in. Tot eind januari bevragen ze de mensen over het thema armoede. Geef hier jouw mening!

Nieuws

Vesuvius is een staaltechniekbedrijf dat eigendom is van de Britse multinational “COOCKSON”. In juli van verleden jaar kondigde het bedrijf de afdanking aan van 36 werknemers. Dat kaderde in een delocalisatie van de productie naar Polen. Daartegen werd in december 2016 meer dan anderhalve week gestaakt door het voltallige personeel.

Nieuws

Op dinsdagmorgen 3 oktober hebben de chauffeurs en de bedienden bij de stelplaats Kortrijk van De Lijn spontaan het werk neergelegd.

Nieuws

ManiFiesta loopt dit jaar over twee dagen, op zaterdag en zondag, 16 en 17 september.

Op zaterdag 16 september is er gratis busvervoer voorzien.

Nieuws

Beste familie, beste vrienden en kameraden,

Wij zijn hier vandaag samen om afscheid te nemen van Georges. Hij was in veel opzichten een uitzonderlijk mens.