PVDA klaagt betrokkenheid aan van West-Vlaamse parlementairen bij doorvoering Turteltaks

De PVDA is bijzonder ontstemd over de doorvoering van deze Turteltaks. Daarom vertrekken aanstaande zondag uit West-Vlaanderen verschillende bussen met 200 leden en sympathisanten om op het Brusselse Muntplein actie te voeren. Onder de titel “Paybackday” wordt een Protesthappening georganiseerd, waarbij de linkse partij het geld van deze taks gaat terug eisen. Iets wat de PVDA trouwens juridisch wil afdwingen via een procedure bij het Grondwettelijk Hof.

De Turteltaks gaat vanaf 1 maart in als stroomheffing. En dit ondanks het negatief advies van de Raad van State. De taks bedraagt 100 € per gezin maar kan oplopen tot 770 € per jaar voor wie elektrisch kookt. Het geld dient vooral om buitensporige subsidies te betalen aan grootschalige zonnepanelen-parken. Bijzonder stuitend is het geval van Katoen-natiepatroon Fernand Huts. Hij liet 160 voetbalvelden vol leggen met zonnepanelen en strijkt daarvoor nog tot 2029 een jaarlijkse subsidie op van 13 miljoen €. Ook te betalen door die tienduizenden families die nu maar met moeite de toegenomen factuur kunnen betalen.

PVDA West-Vlaanderen wil in het bijzonder de betrokkenheid bij deze Turteltaks aanklagen van 15 West-Vlaamse parlementsleden. Zij hebben deze Turteltaks mee gestemd in het Vlaams Parlement. N-VA profileerde zich in de voorbije verkiezingen als de partij van de “hardwerkende Vlaming” en de Open VLD als de “anti-belastingspartij” bij uitstek. Dat belette geenszins 7 N-VA en 2 Open-VLD parlementsleden om voor deze taks te stemmen. Daarbij kwamen nog 6 CD&V’ers uit onze provincie.

De PVDA zal zijn acties blijven doorzetten tot deze onrechtvaardige taks wordt ingetrokken. Het was trouwens onder druk van de 225.000 handtekeningen van deze linkse partij dat de vorige regering de BTW op elektriciteit verlaagde van 21 naar 6%. Ook dat werd door deze regering ongedaan gemaakt. Het verhoogt de energierekening jaarlijks met 150 € extra.

Contact:
PVDA West-Vlaanderen: Jouwe Vanhoutteghem