PVDA voert actie tegen hogere treintarieven aan West-Vlaamse stations

Vanaf februari verhoogt de NMBS nogmaals haar treintarieven, met gemiddeld drie procent.
“Wij aanvaarden niet dat de prijzen blijven stijgen, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening hoe langer hoe meer te wensen overlaat”, zegt Filip Desmet, voorzitter van PVDA West-Vlaanderen. Daarom deelt de PVDA op dinsdag 31 januari en woensdag 1 februari aan 11 stations in West-Vlaanderen folders uit met de titel “Hallo spoorbazen: de stiptheid omlaag, maar de tarieven omhoog?”.

“We betalen alsmaar meer voor onze treintickets. Tegelijkertijd nemen de ongemakken voor de reizigers toe en gaat de dienstverlening erop achteruit: meer treinen hebben vertraging, meer technische defecten en afgelaste treinen, treinen doen langer over de trajecten, stations worden niet onderhouden, …. Dat hoeft ons eigenlijk niet te verbazen als de overheid drie miljard euro bespaart op het spoorbudget in de periode 2015-2020. De NMBS heeft weinig speelruimte voor investeringen in betere dienstverlening. Dus gaat het spoorbedrijf op zoek naar het geld bij...de reizigers. Via een tariefverhoging”, legt Filip Desmet uit.

Vanzelfsprekend betalen ook de West-Vlaamse reizigers de hogere tarieven. “Nochtans weet iedereen hoe het gesteld is met het spoor in West-Vlaanderen: tal van stations zijn verloederd. De roltrappen, klokken en infoborden liggen regelmatig in panne, tegels vallen van de muur, de perrons zijn te hoog, ... . Een groot aantal stations wordt onbemand. Het traject Kortrijk – Brugge duurt langer dan voorheen en de laatste treinen van en naar Brussel werden afgeschaft.”

De reiziger is dubbel slachtoffer: eerder dan de oorzaken van de vertragingen op te lossen (namelijk het gebrek aan onderhoud van de sporen, personeelstekort, verouderd materiaal, …), beslist de NMBS haar uurregelingen aan te passen. De kwaliteit van de dienstverlening gaat erop achteruit: de trajecten duren langer en de treinen zijn minder stipt. Tegelijk worden de tarieven duurder.

PVDA vraagt dat de regering niet investeert in nog meer asfalt, maar in openbaar vervoer. Alleen grote investeringen in het spoor kunnen de dienstverlening en de prestaties van de NMBS verbeteren. Daarnaast vraagt PVDA de bevriezing van de tarieven voor treintickets. Met een betere dienstverlening, betaalbare tarieven en stipte treinen, haal je de reizigers weer uit de auto, en verzeker je de toekomst van een goed functionerend openbaar vervoer.

Praktisch:

De acties van de PVDA tegen de tariefverhogingen zullen vanaf dinsdag 31 januari plaatsvinden aan een veertigtal stations in heel het land. Op 31 januari staan we vanaf 7 uur aan volgende West-Vlaamse stations: Kortrijk, Brugge, Menen, Diksmuide, Tielt, Izegem, Roeselare, Harelbeke, Kortemark en Veurne.

Op 1 februari om 7u wordt eveneens in Oostende actie gevoerd.