Skip to content

Poetshulpen in actie voor opslag en betere kilometervergoeding.

Poetshulpen in actie voor opslag en betere kilometervergoeding.

Grote schoonmaak bij Greenhouse in Waregem vanochtend. ACV, ABVV en ACLVB voerden samen actie voor een deftig loon en een correcte kilometervergoeding voor de poetshulpen in de dienstenchequesector.

Terwijl de brandstofprijzen records breken, krijgen zij amper 13 cent per kilometer terugbetaald. Patroonsorganisatie Federgon wil van geen verhoging weten. De sectoronderhandelingen zitten muurvast. Met een reeks van provinciale acties willen de bonden de druk op de bazen opvoeren en daar komt veel schuim bij te kijken.

“Terwijl ik naar mijn klanten rijd, zie ik de centen gewoon wegtikken.” Natascha is een van de 40 poetshulpen die vandaag komt protesteren aan de hoofdzetel van Greenhouse. Haar collega’s Marianne en Melissa treden haar onmiddellijk bij: “Die kilometervergoeding is echt veel te laag, de norm voor overheidspersoneel is €0,37, terwijl wij maar €0,13 krijgen per kilometer. Dat is veel te weinig.” Ondertussen komt het schuimkanon in actie en het duurt niet lang vooraleer de hele entree van Green House onder het schuim zit.

Vinden de actievoerders dat dan niet erg? “Nee, wat erg is zijn de verhalen die ik van mijn collega’s hoor. Van mensen die geen geld meer over hebben voor een volle tank en die zich afwezig zetten en het loonverlies maar slikken. Of van die collega die aan haar klant vroeg om 20 euro voor te schieten om weer te kunnen tanken. Alles wordt duurder. Er gebeuren echt drama’s nu.” vertelt Nancy. Wat is dan een beetje schuim voor de deur?

De houding van de patroons in de sector is voor alle aanwezigen een doorn in het oog. De onderhandelingen zitten helemaal geblokkeerd. De werkgeversorganisatie wil zelfs de 0,4% loonsverhoging – omgerekend 2 cent extra per uur – niet toekennen zolang de vakbonden hun eis voor een betere kilometervergoeding niet inslikken.

“Een compleet gebrek aan respect” vinden Sharon en Stina. Zij zien door de magere verloning en het gebrek aan perspectief op een deftige loonsverhoging veel collega’s opstappen. De druk komt bij de achterblijvers terecht. Dat wil zeggen: meer klanten op een dag doen, meer ritten maken. “We moeten eigenlijk onkosten doen om te gaan werken. Dat kan echt niet meer. Gelukkig dat ons loon nog geïndexeerd wordt, maar met de huidige inflatie is zelfs dat eigenlijk niet voldoende.”

De werkgevers zeggen dat er geen geld is om én de lonen met 0,4% te verhogen én de kilometervergoeding toe te kennen, maar volgens ACV secretaris Dieter Devos is dat onzin. “Er is geld. De dienstencheques worden zwaar gesubsidieerd. Minister Crevits wil de enveloppe meteen toekennen als er een akkoord is, maar de werkgevers blokkeren de onderhandelingen op sectoraal niveau en dus blijven wij actie voeren.”