De genomineerden voor de Gouden Tijl 2020 zijn bekend

Met PVDA West-Vlaanderen willen we op onze nieuwjaarsreceptie graag mensen die de waarden van solidariteit die de PVDA uitdraagt in West-Vlaanderen in de bloemetjes zetten bij de start van het nieuwe jaar. Daarom geven we aan verenigingen in West-Vlaanderen de kans om een van onze solidariteitsprijzen te winnen. In Noord-West-Vlaanderen reiken we de Gouden Tijl uit, in Zuid-West-Vlaanderen de Bluvn Goan. In dit artikel vind je meer info over de genomineerden voor de Gouden Tijl. Stemmen kan tot 6 februari 2020 via deze link: https://west-vlaanderen.pvda.be/wie_is_jouw_gouden_tijl_2020

• FMDO vzw
    • FMDO vzw staat voor Federatie van Mondiale Democratische Organisaties en is een koepelorganisatie die sociaal-culturele verenigingen van mensen met een migratieachtergrond ondersteunt . FMDO vzw overkoepelt dergelijke verenigingen in Antwerpen, Brussel, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Momenteel overkoepelen ze 210 lidorganisaties. FMDO streeft naar participatie, emancipatie en volwaardig burgerschap van mensen met een migratieachtergrond. FMDO stimuleert het samenleven van individuen met elkaar in plaats van naast elkaar vanuit een respectvolle houding voor elkaars eigenheid en identiteit in een superdiverse samenleving. FMDO draagt bij aan een warme samenleving door solidariteitsinitiatieven van verenigingen van mensen met een migratieachtergrond te faciliteren. En ook op de acties van #Vuurwerk waren ze met veel enthousiasme aanwezig. Stemmen kan tot 6 februari 2020 via deze link: https://west-vlaanderen.pvda.be/wie_is_jouw_gouden_tijl_2020

• De stakers van Daikin
    • Het grootste deel van de arbeiders van Daikin legde eind juni het werk neer. Door de harde inspanningen van de werknemers is de winst van de Daikin-vestiging in de laatste jaren spectaculair gestegen met een steeds kleinere personeelskost. In diezelfe periode daalde de loonkost echter van 7.3% naar 5.8%. Zo kon in die periode bijna 200 miljoen € worden uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het is dan ook volkomen terecht dat de werknemers een deel van die winst willen vertaald zien in hun loon. Er is geld genoeg! Stemmen kan tot 6 februari 2020 via deze link: https://west-vlaanderen.pvda.be/wie_is_jouw_gouden_tijl_2020

• kleinVerhaal
    • kleinVerhaal vzw is een participatieve kunstpraktijk die tegen de achtergrond van havenstad Oostende een inspirerende ontmoetings- en creatieplek organiseert waar mensen vanuit alle geledingen van de maatschappij, inclusief de meest kwetsbaren, in de kunsten duiken. kleinVerhaal gaat in zee met professionele, geëngageerde kunstenaars uit film en muziek voor open ateliers waarin een bonte mix van mensen met diverse achtergronden, culturen en leeftijden hun verbeelding vorm geven. Vanuit het hart van de samenleving en via de weg van de kunsten vertaalt, ondervraagt en documenteert kleinVerhaal de complexiteit van de huidige maatschappij in weerbarstige creaties en prikkelende acties. Stemmen kan tot 6 februari 2020 via deze link: https://west-vlaanderen.pvda.be/wie_is_jouw_gouden_tijl_2020

• Het keukenpersoneel van Stad Oostende
    • Het personeel van de warme keuken in Oostende legde eind november 2019 massaal het werk neer. Het stadsbestuur wil de catering in de huidige vorm (als openbare dienst) nog behouden in 2020. Daarna willen ze het uitbesteden aan de privé. De diensten gezinszorg en aanvullende thuiszorg gaan in 2021 dezelfde weg op. Op 5 december kregen de personeelsleden nog een tweede bittere pil te slikken. Door de aangekondigde acties weigerde Tommelein te praten met de vakbonden over de reeds jaren geleden gevraagde verhoging van het aantal maaltijdcheques voor het personeel. Hij koppelt schaamteloos de staking aan de maaltijdcheques. Je reinste chantage en een flagrant met de voeten treden van het stakingsrecht van de werknemers. De totaal respectloze behandeling van het personeel, dat het nieuws moest vernemen naar aanleiding van een persconferentie, zit hen hoog. En terecht! De vakbonden werden bovendien niet eens geraadpleegd, van dialoog was geen sprake. Stemmen kan tot 6 februari 2020 via deze link: https://west-vlaanderen.pvda.be/wie_is_jouw_gouden_tijl_2020

• Pastoor Fernand Maréchal
    • ‘Ik had honger en gij hebt mij te eten gegeven. Ik had dorst en gij hebt mij te drinken gegeven.’ Fernand Maréchal doet wat het evangelie volgens Mattheus hem vraagt te doen. Al vier jaar zet pastoor Marechal zijn kerkdeuren open om vluchtelingen die in België aankomen een humane verblijfplaats te kunnen bieden, ondanks protest van lokale en provinciale politici. Hij ontving hiervoor al de Prijs voor Mensenrechten van 2016. Stemmen kan tot 6 februari 2020 via deze link: https://west-vlaanderen.pvda.be/wie_is_jouw_gouden_tijl_2020