Geen privatisering van thuiszorg Oostende

De privatisering van de thuiszorg in Oostende was dus onwettig. Dat is alvast de mening van het Agentschap Binnenlands Bestuur als reactie op een klacht van de vakbonden. Desondanks weigert Vlaams Minister Somers (Open-VLD) om de beslissing van de Oostendse raad van het OCMW terug te draaien. Grof en arrogant.

De vakbonden argumenteren terecht dat de aanvullende thuiszorg tot de kerntaken behoort van steden en gemeentes. Privatisering betekent, niet noodzakelijk onmiddellijk maar op termijn áltijd, slechtere werkvoorwaarden voor de werknemers en een duurdere dienstverlening voor de mensen. Kijk maar naar wat vandaag gebeurt met de energieprijzen.
Het was te verwachten dat openlijk antisociale partijen als Open VLD en N-VA zouden meegaan in dat verhaal van privatisering. Maar wat bezielt in vredesnaam Groen om daar in Oostende in mee te stappen? En waarom doet Vooruit met de privatisering van het Zorgbedrijf Antwerpen (Woonzorgcentra en thuisdiensten) uitgerekend datgene wat ze in Oostende bekritiseren ?