Grote winsten in tijden van corona, toch 160 man op straat bij Bekaert

PVDA West-Vlaanderen reageert verontwaardigd op de aangekondigde herstructurering bij staaldraadproducent Bekaert. 160 banen zijn bedreigd, waarvan 95 bij Bekaert Engineering in Ingelmunster. Die vestiging wordt helemaal gesloten. De werknemers legden er het werk onmiddellijk neer en bij Bekaert Zwevegem gingen de arbeiders van de ochtendploeg uit solidariteit in staking.

De staking breidde ook uit naar de namiddag- en nachtploeg. Zij zijn niet vergeten dat bij de harde herstructurering van vorig jaar hun collega’s in Ingelmunster ook solidair waren met hen.

Het nieuws komt vandaag des te harder aan, omdat Bekaert begin november nog fier aankondigde dat de bedrijfswinst voor 2020, ondanks corona even groot zal zijn als vorig jaar. De reden daarvoor is natuurlijk de harde herstructurering van vorig jaar. Toen gingen 125 jobs verloren. Alsof dat nog niet erg genoeg was, gebruikt Bekaert de coronacrisis nu als voorwendsel om nog eens 160 mensen op straat te zetten.

De waarheid is dat Bekaert tijdens de coronacrisis nog heeft kunnen profiteren van de soepele overheidssteun. Onder andere door bedienden en kaderleden op tijdelijke werkloosheid te zetten kon de multinational nog 17 miljoen euro kosten uitsparen. De nieuwe ontslagronde dient om verder in de kosten te snijden en zo de doelstelling van minstens 7 procent winstmarge te halen. Zo wordt 2020 een boerenjaar voor de aandeelhouders, maar een rampjaar voor de werknemers.

PVDA West-Vlaanderen is solidair met de getroffen werknemers die vlak voor kerst en nieuw dit nieuws te horen krijgen en veroordeelt de brute winstlogica van Bekaert.

Doe je mee?