Skip to content

Kortrijk

Onze bushalte moet blijven! 

A5_behoud buslijn_Kortrijk-v3

In Groot-Kortrijk verdwijnen 140 haltes. Vooral volkse wijken zoals Drie Hofsteden, Nieuw Kortrijk, Sint-Elisabeth en de Venning worden getroffen. De mensen daar zullen binnenkort soms een kilometer moeten stappen tot aan de dichtsbijzijnde halte. Stad Kortrijk en De Lijn laten die mensen letterlijk in de kou staan.

PVDA verzet zich sinds het begin tegen deze kaalslag van ons openbaar vervoer. Twee jaar geleden stonden we al aan de Gemeenteraad om aan de alarmbel te trekken, toen de eerste plannen bekend raakten. Schepen van mobiliteit, Axel Weydts (Vooruit), suste toen de gemoederen: “Door bussen van De Lijn niet meer in wijken te laten rijden, kan je op hoofdassen een hogere frequentie bekomen (...) Je moet iets verder stappen, al is dat in principe niet onoverkomelijk.” Met andere woorden: het is zo erg niet.

Schepen van mobiliteit wast zijn handen in onschuld

Nu de plannen officieel aangekondigd zijn en Weydts zijn mailbox overspoeld wordt met berichten van bezorgde en boze burgers, keert hij zijn kar en vindt het nu toch wel heel erg. Maar ik kan er niets aan doen, klinkt het, het is de schuld van de Vlaamse Regering! Met de vinger naar een ander wijzen, een specialisatie van politiekers. Bovendien is het klinkklare onzin, dat Stad Kortrijk er niets aan kan doen. De woordvoerder van De Lijn wijst onze schepen er terecht op dat alle gemeenten in de vervoerregioraden hebben ingestemd met de uitvoering van de tweede fase van de uitrol van het decreet basisbereikbaarheid. En waarover Weydts in alle talen zwijgt is het "vervoer op maat", dat de bussen die verdwijnen zou moeten vervangen. Dat is de verantwoordelijkheid van de vervoerregio, en dus het Stadsbestuur.

“Vervoer op maat” is vooral “trek uw plan”

Al twee jaar vragen wij duidelijkheid over wat dat vervoer op maat dan wel zal zijn en wat het zal kosten voor de mensen. 

De budgetten hiervoor zijn door de Vlaamse Regering opgetrokken van 31 naar 70 miljoen. PVDA Kortrijk wil weten hoeveel de Stad heeft gekregen en waarvoor dat gebruikt wordt. Want momenteel moeten de mensen hun plan trekken met deelauto’s, deelfietsen en deelsteps. Maar veel mensen nemen de bus net omdat ze niet meer met de auto kunnen rijden, minder goed te been zijn, of als het te slecht weer is om te fietsen. We moeten de schepen hopelijk niet uitleggen dat deelsteps voor hen geen oplossing zijn?Er zou dan een Flexbus komen, maar dat is momenteel één zwart gat. Volg maar even mee. Op de site van Hoppin en De Lijn lezen we in verband met de vele haltes die verdwijnen: “op plaatsen waar er minder vraag is naar vast openbaar vervoer, biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing.”In Kortrijk zijn er twee flexgebieden: Anzegem-Avelgem-Spiere-Helkijn-Zwevegem en Wervik–Menen–Moorsele. Wat

dan met de wijken in Kortrijk centrum die hun haltes verliezen zoals Sint-Elisabeth, Venning, Drie Hofsteden en Nieuw Kortrijk? Momenteel is er nog geen duidelijkheid of een flexbus voor de mensen daar een optie is vanaf januari.“Boeken kan nu al via de Hoppincentrale op het gratis nummer 0800 12 2 12”, staat er op de site. Zo gezegd, zo gedaan. In de Hoppin telefooncentrale krijgen we te horen dat er nog niet beslist is welke haltes beschikbaar blijven. “Sommige mensen mogen geen flexbus gebruiken, als er een gewone halte dichtbij is”, klinkt het. De beslissing welke haltes behouden blijven voor flexbussen ligt bij De Lijn en de vervoerregio’s en is nog niet rond. En flexbus reserveren van de Minister de Taeyelaan naar het Station, kan dus nog niet.

Red Lijn 2 en Lijn 9

voorstel nieuwe lijn 70

Vooral het verdwijnen van Lijn 2 en Lijn 9 roept heel veel onbegrip op bij de mensen. Dat zijn dichtbevolkte wijken met veel nieuwe sociale woningen en scholen. De mensen daar zullen binnenkort soms een kilometer moeten stappen tot aan de dichtsbijzijnde halte.

We willen het behoud van Lijn 2 en stellen een aanpassing voor aan de route van Lijn 70 (de nieuwe lijn die Lijn 9 vervangt). Nu willen Stad Kortrijk en De Lijn bus 70 langs de Visserskaai laten rijden en daarna het water over naar de Spinnerijstraat richting Stasegem. Zo vallen alle haltes in wijk Nieuw Kortrijk, de halte Minister De Taeyelaan aan de Buildings en de haltes in wijk Drie Hofsteden allemaal weg en staan duizenden mensen in de kou.Wij stellen voor dat de nieuwe Lijn 70 indraait in de Vredelaan, langs de Minister De Taeyelaan rijdt, dan door de Wilgenlaan en Kapel ter Bede terug naar het kanaal en zo naar Stasegem. Dat is een kleine omweg om zo toch de wijken te bedienen.