Historische overwinning: Natalie en Ilona verkozen

Wauw. We zijn er. De éérste verkozenen voor PVDA in West-Vlaanderen, zowel Federaal als Vlaams.

Overal in Vlaanderen scoorden we goed. Niemand kan nog rond de PVDA kijken. We hebben veel nieuwe stemmen gewonnen bij arbeiders, bij jongeren, bij studenten en bij de brede diversiteit. Zij kozen voor ons verhaal van hoop, ons verhaal van authentiek links. De sociale golf groeit en we blijven hem versterken.

In West-Vlaanderen haalt Vlaams Belang niet de gehoopte monsterscore en wint ze géén extra zetels in de Kamer. De centrumrechtse partijen verliezen en de winst zit op links: een extra zetel voor Vooruit en een eerste zetel voor PVDA. Er waait een frisse linkse zeebries over onze provincie. Dat geeft hoop.

Dit resultaat komt er doordat we een campagne deden op maat van wat er leeft bij de mensen. Doordat we eerlijke belastingen en koopkracht als thema op de agenda hebben kunnen plaatsen. Door onze overwinning rond de graaicultuur in de politiek, het noodfonds voor de zorg en de 6% btw op energie.

Ook door de ongeziene inzet van duizenden mensen zoals jullie op het terrein. De laatste weken gingen we deur-aan-deur, naar de markten, fabriekspoorten, supermarkten, … om met mensen te praten. Er werd gebust, geplakt, gebeld, gedebatteerd. Maar liefst 1129 West-Vlamingen werkten mee aan deze campagne. Dankuwel

Het is natuurlijk ook het resultaat van het opbouwwerk van de laatste jaren. In steden waar PVDA een sterke afdeling heeft, gaan we fors vooruit : in Oostende haalden we 9,9 procent en in Kortrijk 8,3 procent. Overal waar we actief zijn en mensen ons kennen kiezen méér en méér mensen voor PVDA. Dat zien we ook in Antwerpen – bakermat van Vlaams Belang - waar we 22 procent haalden. Deze doorbraak in West-Vlaanderen is het startschot van een verdere groei en geeft perspectief voor de eerste zetels ook voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober.

Wij zijn de partij van de eenheid, van de hoop en van de solidariteit. Bedankt aan alle medewerkers voor hun inzet en aan alle kiezers voor hun stem. We schreven samen geschiedenis!