PVDA Brugge krijgt via Vlaams Parlement meer info over bushaltes die worden afgeschaft

De commissie Openbaar Vervoer van het Vlaams Parlement heeft op 12 januari 2023 officieel in kaart gebracht wat PVDA Brugge al via Vlaams Parlementslid Jos D’Haese (PVDA) en via bronnen bij De Lijn vernomen had: een afschaffing van 1 halte op 3 in de regio Brugge, met een totale kaalslag in sommige wijken van de stad. “Het decreet basisbereikbaarheid is een drama voor het openbaar vervoer in Brugge. Hele wijken zullen afgesloten zijn van het mobiliteitsaanbod", zegt lokaal voorzitter Stephen Brigitta. PVDA Brugge legt zich niet neer bij de afbouw van het openbaar vervoer en zal een versnelling hoger schakelen in hun campagne voor het behoud van de bushaltes.

In juli 2023 gaat het decreet 'basisbereikbaarheid' in, waarbij De Lijn haar hele net ingrijpend hertekent. Het nieuwe decreet geldt ook voor Brugge en de omliggende gemeenten, die samen deel uitmaken van de vervoerregioraad Brugge. In de hele vervoerregio sneuvelen deze zomer 373 bushaltes, waarvan 180 in Brugge. “Er zullen wellicht al haltes afgeschaft worden in januari, zoals al het geval is in onder andere Oostende en Wingene, maar de echte afschaffingsgolf gebeurt deze zomer”, vertelt Brigitta. De PVDA-fractie in het Vlaams Parlement heeft alvast een lijst opgevraagd van alle haltes die dit voorjaar al afgeschaft zouden worden in Vlaanderen.

De afbouw van het huidig net moet volgens de Vlaamse regering opgevangen worden door wat men ‘Vervoer op Maat’ noemt. “Maar niemand kan zeggen hoe ver men daar in staat. De uitrol van het decreet basisbereikbaarheid is om die reden al verschillende keren vertraagd, en er is geen garantie dat de alternatieven in juli wel gereed zullen zijn,” vervolgt Brigitta. PVDA vindt dat de keuze van de Vlaamse regering en het stadsbestuur ingaat tegen de vraag van de Bruggelingen die net meer openbaar vervoer willen. Brigitta licht dat toe: “Ik hoorde recent nog dat de nieuwe wijk in de André Goossensstraat van Koolkerke graag een betere verbinding wilt met Sint-Jozef en de rest van Brugge. Daarvoor is er een bushalte extra nodig, geen afschaffing van de dichtstbijzijnde haltes.”

Brugge wil de afgeschafte as tussen de Ezelpoort en de Gentpoort bedienen via de eigen shuttlebussen. Brigitta stelt zich daar echter vragen bij: “de stad schaft die lijn af in de vervoerregio en wil dan met een eigen bus hetgeen ze zelf heeft afgeschaft bedienen? Dan kan je evengoed die lijn behouden. Wat gaat de stad doen met Sint-Kruis, waar bijvoorbeeld geen bussen meer zullen rijden langs Westervier en het sportpark van Sport Vlaanderen? Wat gaat de stad doen met Lissewege, Zwankendamme en Zeebrugge, waar behalve één kusttramhalte er geen bus- of tramvervoer meer zal zijn? Deze hertekening laat heel veel blinde plekken open. Wat met verder gelegen sociale woonwijken zoals Stokvelde waar de haltes ook verdwijnen?”

PVDA Brugge zet alles op alles om de bushaltes te behouden. De komende maanden trekken ze in de wijken met een petitie en zullen er verschillende acties gevoerd worden.

De petitie kan ondertekend worden op:

Het dossier van PVDA Brugge is te vinden op: