PVDA Kortrijk start petitie voor Nulscenario Kanaal Bossuit-Kortrijk

PVDA Kortrijk start petitie voor Nulscenario Kanaal Bossuit-Kortrijk

20 december 2020

Momenteel buigt de Vlaamse Regering zich over de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Er liggen vier scenario’s op tafel: het rechtdoortracé, het bypasstracé, het ringtracé en het nulscenario. PVDA Kortrijk lanceert petitie voor het nulscenario en vraagt meer inspraak lokale bewoners.

Teken de petitie

De metamorfose van onze leefwereld kent ongekende hoogten. Megalomane infrastructuurprojecten, toenemende verstedelijking, gevestigde belangen voor onmiddellijk winstbejag en verpaupering van onze natuur. Ook het Project Bossuit-Kortrijk, kortweg Plan BK, doet veel stof opwaaien. Initiatiefnemer Vlaamse Waterweg NV lanceerde dit project in 2019 met zicht op de “opwaardering” van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Hiermee beloven de ontwikkelaars om de binnenvaart in België te stimuleren, vrachtverkeer op openbare wegen te verminderen, en de streek leefbaar te maken.

Wij maken ons echter ernstig zorgen over de mogelijke impact van dit project. De onderzoeksfase is recent afgerond en uit de honderden bladzijden studiemateriaal kan niet eenduidig worden geconcludeerd dat een opgewaardeerd kanaal effectief een meerwaarde zal betekenen voor de regio. De economische rendabiliteit van dit project is niet bewezen en maakt de hoge investeringskost en mogelijke return-on-investment uiterst riskant.

Wat wél duidelijk is, is dat de schaarse natuur in onze regio een zware tol zal betalen. Bij elk van de drie voorstellen verdwijnt er waardevolle natuur (Ruitersweg, Oude Leiearm, Venning). Ook is de beloofde afname van camions op de weg uiterst onzeker. De verkeersprognoses hielden géén rekening met de sterke toename van vrachtverkeer dat samenhangt met het voorziene regionaal overslagcentrum (ROC). De milieuwinst die wordt verondersteld door meer vaarwegverkeer zal dus geneutraliseerd worden door vrachtverkeer van en naar het ROC.

Tot slot zijn wij bezorgd over het gebrek aan inspraak van de bewoners. In tegenstelling tot het argument dat Plan BK “uitgebreid werd gerapporteerd,” weten vele bewoners van de lokale buurten weinig tot niets over wat er mogelijks zal gebeuren.

Daarom, geachte Minister Peeters, vragen wij : wees gul, ga voor nul. Geef ons ruimte en natuur. De investeringskosten liggen te hoog, de eisen voor sociale en ecologische vernieling zijn te schrikwekkend. Betere alternatieven zijn mogelijk. Zo kan het budget het alternatief project voor de R8 en ondertunneling steunen. In plaats van buurten van de kaart te vegen, kan het budget projecten met educatieve, sociale en ecologische meerwaarde realiseren. Zet in op meer spoorgebonden transport en pak de zaken ook bij de bron aan : stimuleer in eerste plaats lokale productie en korte ketens en roep een halt toe aan de geprogrammeerde snelle sleet van producten en apparaten. En, last but not least, nodig de lokale bewoners uit tot gemeenschappelijke besluitvorming.

Doe mee. Teken de petitie.