PVDA West-Vlaanderen verkiest nieuwe voorzitter: Jouwe Vanhoutteghem

Midden december hield de PVDA in het hele land provinciale congressen. Ook in Kortrijk kwamen PVDA-leden samen om de politieke krijtlijnen uit te tekenen voor de volgende vijf jaar. Ze verkozen ook een nieuwe provinciale raad, met Jouwe Vanhoutteghem als nieuwe provinciale voorzitter voor West-Vlaanderen.

Jouwe is 37 jaar, woont in Kortrijk en verwacht samen met Caroline een eerste kindje in februari 2023. Hij werd actief bij de jongerenbeweging van de PVDA als scholier en studeerde geschiedenis aan de KU Leuven. Na zijn studies werkte hij voor ManiFiesta, Feest van de Solidariteit, dat eerst plaatsvond in Bredene-aan-Zee en nu in Oostende.

De ambitie is er na dat provinciaal congres. “In 2024 gaat de PVDA voor West-Vlaamse zetels. Voor de Vlaamse en de federale verkiezingen, maar ook in de West-Vlaamse centrumsteden gaat de PVDA voor gemeenteraadszetels. De uitdaging is groot. Vandaag zitten mensen in de miserie en de regering staat erbij en kijkt ernaar. Iedere dag horen we verhalen van mensen die thuis in de kou zitten, medische ingrepen uitstellen omdat ze het niet kunnen betalen, schrik hebben voor de zoveelste torenhoge factuur die binnenkomt. Maar de oplossingen die blijven uit. Dat moet volledig anders.”

Met de PVDA wegen wij op het debat. Er zijn de nationale dossiers zoals het invoeren van een minimumpensioen waarvoor we 180.000 handtekeningen verzamelden en een burgerwet indienden. Nu is het minimumpensioen ook een realiteit. Denk aan de BTW op 6% op energie of de belasting op de overwinsten van Engie. Allemaal zaken die ooit zogezegd ondenkbaar waren, maar er nu wel zijn. Al die punten zijn in het politiek debat gebracht door de PVDA en zijn gewonnen door campagnes op het terrein doorheen heel het land. Maar ook recenter lokaal. Denk maar aan de huisvuilophaling. Eerst gingen de Zuid-West-Vlaamse stadsbesturen eensgezind allemaal de huisvuilophaling tweewekelijks maken. De PVDA pakte het dossier op, voerde actie, haalde honderden handtekeningen op en 10 dagen later kwamen steden als Kortrijk, Kuurne en Harelbeke al terug op hun idee.

De ambitie van de PVDA zie je ook in de groei van de partij in de provincie. “Op het vorig provinciaal congres (in 2016) hadden we een vijfhonderdtal leden in onze provincie en 10 werkingen. Ondertussen is dat verdriedubbeld met 1600 leden en 25 werkingen en een aantal dat in de steigers staat. De werkingen in Kortrijk, Brugge en Oostende zijn ondertussen groter geworden, met groepen in verschillende wijken, maar ook in Roeselare, Tielt, Menen, Wervik, Izegem, Ingelmunster, Ieper, Diksmuide en Veurne is de partij nu actief." Die groei gaan we verderzetten. Met een vernieuwde en verjongde leiding, met meer vrouwen en meer arbeiders.

Jouwe Vanhoutteghem neemt de fakkel over van Filip Desmet als provinciaal voorzitter van PVDA West-Vlaanderen.