Red het spoor!: PVDA voert actie aan stations in West-Vlaanderen

Op woensdag 16 november zegden we enkele duizenden keren "Goeiemorgen ! Flyertje over de toekomst van het spoor?" aan West-Vlaamse pendelaars. In de stations van Oostende, Kortrijk, Roeselare en Ingelmunster, maar ook in 30 andere stations in het land verdeelden we de alternatieve visie van de PVDA met een investeringsplan om onze spoorwegen te redden.

Een recordaantal geannuleerde treinen, vertragingen, geplande prijsverhogingen: voor de treingebruikers en het personeel is de situatie rampzalig. De NMBS en Infrabel komen de komende twee jaar 1,4 miljard euro tekort, stelde NMBS-CEO Sophie Dutordoir recent in de Kamer. De huidige financiering van de regering schiet ruimschoots tekort.
De reacties aan het station logen er niet om. "Het is echt erg geworden de laatste tijd." "Merci, ik kreeg er al eentje in Oudenaarde." of "Ah, 't is van de PVDA, dat ga ik lezen op de trein". De noden zijn duidelijk hoog en de investeringen ontbreken. Pendelaars en treinpersoneel hebben nood aan een ambitieus plan om van het spoor de ruggengraat van de toekomstige mobiliteit te maken. Een efficiënt, duurzaam en goedkoop alternatief is goed voor de portemonnee van de mensen en goed voor het klimaat.