Petitie : Nulscenario Kanaal Bossuit-Kortrijk

Teken de petitie "Nulscenario Kanaal Bossuit-Kortrijk"

Momenteel buigt de Vlaamse Regering zich over de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Er liggen vier scenario’s op tafel: het rechtdoortracé, het bypasstracé, het ringtracé en het nulscenario. PVDA Kortrijk lanceert petitie voor het nulscenario en vraagt meer inspraak lokale bewoners.

Geef ons ruimte en natuur : nulscenario kanaal Bossuit-Kortrijk

Aan : Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Geachte Mevr. Peeters,

De metamorfose van onze leefwereld kent ongekende hoogten. Megalomane infrastructuurprojecten, toenemende verstedelijking, gevestigde belangen voor onmiddellijk winstbejag en verpaupering van onze natuur. Ook het Project Bossuit-Kortrijk, kortweg Plan BK, doet veel stof opwaaien. Initiatiefnemer Vlaamse Waterweg NV lanceerde dit project in 2019 met zicht op de “opwaardering” van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Hiermee beloven de ontwikkelaars om de binnenvaart in België te stimuleren, vrachtverkeer op openbare wegen te verminderen, en de streek leefbaar te maken.

Wij maken ons echter ernstig zorgen over de mogelijke impact van dit project. De onderzoeksfase is recent afgerond en uit de honderden bladzijden studiemateriaal kan niet eenduidig worden geconcludeerd dat een opgewaardeerd kanaal effectief een meerwaarde zal betekenen voor de regio. De economische rendabiliteit van dit project is niet bewezen en maakt de hoge investeringskost en mogelijke return-on-investment uiterst riskant.

Wat wél duidelijk is, is dat de schaarse natuur in onze regio een zware tol zal betalen. Bij elk van de drie voorstellen verdwijnt er waardevolle natuur (Ruitersweg, Oude Leiearm, Venning). Ook is de beloofde afname van camions op de weg uiterst onzeker. De verkeersprognoses hielden géén rekening met de sterke toename van vrachtverkeer dat samenhangt met het voorziene regionaal overslagcentrum (ROC). De milieuwinst die wordt verondersteld door meer vaarwegverkeer zal dus geneutraliseerd worden door vrachtverkeer van en naar het ROC.

Tot slot zijn wij bezorgd over het gebrek aan inspraak van de bewoners. In tegenstelling tot het argument dat Plan BK “uitgebreid werd gerapporteerd,” weten vele bewoners van de lokale buurten weinig tot niets over wat er mogelijks zal gebeuren.

Daarom, geachte Minister Peeters, vragen wij : wees gul, ga voor nul. Geef ons ruimte en natuur. De investeringskosten liggen te hoog, de eisen voor sociale en ecologische vernieling zijn te schrikwekkend. Betere alternatieven zijn mogelijk. Zo kan het budget het alternatief project voor de R8 en ondertunneling steunen. In plaats van buurten van de kaart te vegen, kan het budget projecten met educatieve, sociale en ecologische meerwaarde realiseren. Zet in op meer spoorgebonden transport en pak de zaken ook bij de bron aan : stimuleer in eerste plaats lokale productie en korte ketens en roep een halt toe aan de geprogrammeerde snelle sleet van producten en apparaten. En, last but not least, nodig de lokale bewoners uit tot gemeenschappelijke besluitvorming.

144 ondertekenaars, op naar 250!

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.


116 reacties

  • Dimitri Six
    heeft deze pagina gevolgd 2021-05-17 21:20:02 +0200
  • Dimitri Six
    ondertekend 2021-05-17 21:08:30 +0200
    Als oud-inwoner van Kortrijk vraag ik met aandrang de zéér schaarse groene gebieden die er nog zijn met rust te laten! De gezondheid van de planeet (onze leefwereld) is oneindig maal belangrijker dan groene gebieden vernietigende economische wan-ideeën!!
  • Gauthier Vancraeyenest
    ondertekend 2021-05-10 17:40:17 +0200
    Bescherm onze ecologische en sociale meerwaarde die we hebben in de regio Kortrijk-Bossuit ! De Natuur in Vlaanderen is al zo schaars. Breid ze liever uit in plaats van ze te bedreigen! Ook de sociale component langs het kanaal is erg belangrijk! Zet dit niet allemaal op het spel voor een casino-kapitalistische winstlogica!
  • Tom Verschaeve
    ondertekend 2021-05-10 11:13:05 +0200
  • Iris Walgraeve
    ondertekend 2021-04-04 20:29:48 +0200
  • Jonas De Waele
    ondertekend 2021-04-02 16:22:29 +0200
  • jean galloo
    ondertekend 2021-04-02 07:54:36 +0200
  • Claire Desmet
    ondertekend 2021-03-29 23:41:06 +0200
  • Geert Van Maerrem
    ondertekend 2021-03-29 17:22:10 +0200
    eerst alle bruggen op de ring afwerken (harelbeke – kuurne)
  • Marieke Schietgat
    ondertekend 2021-03-29 16:54:40 +0200
  • Adelheid Walgraeve
    ondertekend 2021-03-26 18:26:53 +0100
  • Loes Gijswijt
    ondertekend 2021-03-26 09:16:31 +0100
    Ik vraag mij af of het nodig is om de zeehavens te blijven uitbreiden enkel om bij de top te blijven horen. Ten koste van wat? In deze tijd zijn er toch voldoende experts die andere wegen voorstellen dan steeds maar groter, verder, hoger.
  • Bart Derck
    ondertekend 2021-03-16 17:11:56 +0100
  • Linda Dedeurwaerder
    ondertekend 2021-03-01 20:23:54 +0100
  • frank mulleman
    ondertekend 2021-03-01 18:57:46 +0100
  • rudy van der heyden
    ondertekend 2021-03-01 18:46:17 +0100
  • Yvan Verhaeghe
    ondertekend 2021-03-01 10:09:25 +0100
  • Fabrice Lemaire
    ondertekend 2021-02-06 15:30:14 +0100
  • Bart Roose
    ondertekend 2021-02-02 06:32:55 +0100
  • Ricky schoutetens
    ondertekend 2021-01-18 19:22:08 +0100
  • Wendy Mulder
    ondertekend 2021-01-18 17:37:10 +0100
  • Bernard Volder
    ondertekend 2021-01-14 14:59:18 +0100
  • philip nuyttens
    ondertekend 2021-01-08 14:07:59 +0100
    Geachte

    Als bewoner wil ik niet onteigend worden.
  • Sofie Debu
    ondertekend 2021-01-07 16:33:04 +0100
  • Koen Blondeel
    ondertekend 2021-01-07 16:30:34 +0100
  • Suzy Botella
    ondertekend 2021-01-06 23:25:41 +0100
  • Dave Putman
    ondertekend 2021-01-06 23:24:14 +0100
  • Jarne Ampe
    ondertekend 2021-01-04 18:19:57 +0100
  • Wouter Sleeckx
    ondertekend 2021-01-04 16:21:40 +0100
  • Inès Deweer
    ondertekend 2021-01-04 15:15:42 +0100

Doe je mee?