Petitie : Nulscenario Kanaal Bossuit-Kortrijk

Teken de petitie "Nulscenario Kanaal Bossuit-Kortrijk"

Momenteel buigt de Vlaamse Regering zich over de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Er liggen vier scenario’s op tafel: het rechtdoortracé, het bypasstracé, het ringtracé en het nulscenario. PVDA Kortrijk lanceert petitie voor het nulscenario en vraagt meer inspraak lokale bewoners.

Geef ons ruimte en natuur : nulscenario kanaal Bossuit-Kortrijk

Aan : Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Geachte Mevr. Peeters,

De metamorfose van onze leefwereld kent ongekende hoogten. Megalomane infrastructuurprojecten, toenemende verstedelijking, gevestigde belangen voor onmiddellijk winstbejag en verpaupering van onze natuur. Ook het Project Bossuit-Kortrijk, kortweg Plan BK, doet veel stof opwaaien. Initiatiefnemer Vlaamse Waterweg NV lanceerde dit project in 2019 met zicht op de “opwaardering” van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Hiermee beloven de ontwikkelaars om de binnenvaart in België te stimuleren, vrachtverkeer op openbare wegen te verminderen, en de streek leefbaar te maken.

Wij maken ons echter ernstig zorgen over de mogelijke impact van dit project. De onderzoeksfase is recent afgerond en uit de honderden bladzijden studiemateriaal kan niet eenduidig worden geconcludeerd dat een opgewaardeerd kanaal effectief een meerwaarde zal betekenen voor de regio. De economische rendabiliteit van dit project is niet bewezen en maakt de hoge investeringskost en mogelijke return-on-investment uiterst riskant.

Wat wél duidelijk is, is dat de schaarse natuur in onze regio een zware tol zal betalen. Bij elk van de drie voorstellen verdwijnt er waardevolle natuur (Ruitersweg, Oude Leiearm, Venning). Ook is de beloofde afname van camions op de weg uiterst onzeker. De verkeersprognoses hielden géén rekening met de sterke toename van vrachtverkeer dat samenhangt met het voorziene regionaal overslagcentrum (ROC). De milieuwinst die wordt verondersteld door meer vaarwegverkeer zal dus geneutraliseerd worden door vrachtverkeer van en naar het ROC.

Tot slot zijn wij bezorgd over het gebrek aan inspraak van de bewoners. In tegenstelling tot het argument dat Plan BK “uitgebreid werd gerapporteerd,” weten vele bewoners van de lokale buurten weinig tot niets over wat er mogelijks zal gebeuren.

Daarom, geachte Minister Peeters, vragen wij : wees gul, ga voor nul. Geef ons ruimte en natuur. De investeringskosten liggen te hoog, de eisen voor sociale en ecologische vernieling zijn te schrikwekkend. Betere alternatieven zijn mogelijk. Zo kan het budget het alternatief project voor de R8 en ondertunneling steunen. In plaats van buurten van de kaart te vegen, kan het budget projecten met educatieve, sociale en ecologische meerwaarde realiseren. Zet in op meer spoorgebonden transport en pak de zaken ook bij de bron aan : stimuleer in eerste plaats lokale productie en korte ketens en roep een halt toe aan de geprogrammeerde snelle sleet van producten en apparaten. En, last but not least, nodig de lokale bewoners uit tot gemeenschappelijke besluitvorming.

140 ondertekenaars, op naar 250!

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar [email protected], of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

112 reacties

  • Iris Walgraeve
    ondertekend 2021-04-04 20:29:48 +0200
  • Jonas De Waele
    ondertekend 2021-04-02 16:22:29 +0200
  • jean galloo
    ondertekend 2021-04-02 07:54:36 +0200
  • Claire Desmet
    ondertekend 2021-03-29 23:41:06 +0200
  • Geert Van Maerrem
    ondertekend 2021-03-29 17:22:10 +0200
    eerst alle bruggen op de ring afwerken (harelbeke – kuurne)
  • Marieke Schietgat
    ondertekend 2021-03-29 16:54:40 +0200
  • Adelheid Walgraeve
    ondertekend 2021-03-26 18:26:53 +0100
  • Loes Gijswijt
    ondertekend 2021-03-26 09:16:31 +0100
    Ik vraag mij af of het nodig is om de zeehavens te blijven uitbreiden enkel om bij de top te blijven horen. Ten koste van wat? In deze tijd zijn er toch voldoende experts die andere wegen voorstellen dan steeds maar groter, verder, hoger.
  • Bart Derck
    ondertekend 2021-03-16 17:11:56 +0100
  • Linda Dedeurwaerder
    ondertekend 2021-03-01 20:23:54 +0100
  • frank mulleman
    ondertekend 2021-03-01 18:57:46 +0100
  • Rudy Van Der Heyden
    ondertekend 2021-03-01 18:46:17 +0100
  • Verhaeghe Yvan
    ondertekend 2021-03-01 10:09:25 +0100
  • Fabrice Lemaire
    ondertekend 2021-02-06 15:30:14 +0100
  • Bart Roose
    ondertekend 2021-02-02 06:32:55 +0100
  • Ricky schoutetens
    ondertekend 2021-01-18 19:22:08 +0100
  • Wendy Mulder
    ondertekend 2021-01-18 17:37:10 +0100
  • Bernard Volder
    ondertekend 2021-01-14 14:59:18 +0100
  • philip nuyttens
    ondertekend 2021-01-08 14:07:59 +0100
    Geachte

    Als bewoner wil ik niet onteigend worden.
  • Sofie Debu
    ondertekend 2021-01-07 16:33:04 +0100
  • Koen Blondeel
    ondertekend 2021-01-07 16:30:34 +0100
  • Suzy Botella
    ondertekend 2021-01-06 23:25:41 +0100
  • Dave Putman
    ondertekend 2021-01-06 23:24:14 +0100
  • Jarne Ampe
    ondertekend 2021-01-04 18:19:57 +0100
  • Wouter Sleeckx
    ondertekend 2021-01-04 16:21:40 +0100
  • Inès Deweer
    ondertekend 2021-01-04 15:15:42 +0100
  • Arnout Vermeire
    ondertekend 2021-01-04 14:10:27 +0100
  • Pieter Verbeke
    ondertekend 2021-01-03 10:18:04 +0100
  • Claerhout ann
    ondertekend 2021-01-01 19:46:43 +0100
    Veel meer vrachtverkeer in en rond de stad, oververzadiging van de ring, grondwaterstand die gevoelig daalt en de (fundamenten van de) huizen bedreigt, lawaai- en stankhinder van de boten die wachten totdat ze doormogen, waardevolle natuur die verdwijnt, 10 jaar lang bouwlawaai, de lijst met hinder is lang genoeg.
  • Alain Teirlynck
    ondertekend 2020-12-31 18:30:58 +0100

Doe je mee?