PVDA blijft druk zetten op IVIO
Teken onze petitie
Wij vragen
- het behoud van de wekelijkse inzameling,
- een betaalbare factuur voor iedereen en
- een echte openbare dienst
IVIO, als intergemeentelijk vereniging, wordt bestuurd door verkozen gemeenteraadsleden. De PVDA zit voorlopig niet in de betrokken gemeenteraden en kan dus slechts trachten de verkozenen er toe te brengen actie te ondernemen. Het zijn de gemeenteraadsleden die de prijzen, via IVIO, kunnen veranderen. Er rest weinig tijd, maar het kan zeker nog.
Tot nu toe heeft de PVDA gebruik gemaakt van het spreekrecht in de gemeenteraad van Izegem van 21/10/2025, om het probleem op de agenda te zetten en onze open brief (zie facebook: PVDA Mandel) werd verstuurd aan IVIO en persoonlijk aan alle gemeenteraadsleden van alle betrokken gemeenten.
Ook heeft de PVDA een klacht ingediend bij OVAM wegens het vermoedelijk overschrijden van de maximumprijs van het huisvuil. OVAM heeft aan IVIO een officiële reactie gevraagd op de inhoud van onze klacht. Dit betekent dat onze klacht op zijn minst ontvankelijk is. OVAM houdt ons verder op de hoogte.
Onze volgende actie is dus een petitie die aan IVIO zal worden bezorgd.
Wat kan je nog zelf doen?
Gemeenteraadsleden een email sturen of aanspreken om de prijzen te verlagen en gepaste sociale compensaties te voorzien.
Open brief
We schreven ook een open brief aan IVIO en de gemeentebesturen van Ardooie, Dentergem, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lendelede, Oostrozebeke, Pittem en Tielt:
In 2026 start IVIO met het DifTar-systeem voor de inzameling aan huis van restafval en GFT.
Dit heeft, zoals dat meestal het geval is bij veranderingen, voor wat commotie gezorgd, vooral door de praktische kant van de zaak. Zowel de huisvuilzakken als de containers hebben hun voor- en nadelen, dus kent het nieuwe systeem voor- en tegenstanders.
Wat de lokale afdeling Izegem van de Partij Van De Arbeid echter het meest heeft aangespoord tot het schrijven van deze brief is de financiële kant van het nieuwe systeem en dan vooral de kostprijs van het restafval.
Het nieuwe systeem op zich is zeer duur. De vrachtwagens moeten worden uitgerust met een weegsysteem dat niet alleen weegt, maar ook nog het gewicht moet koppelen aan de eigenaar van de gewogen container en die gegevens moeten kunnen worden doorgegeven aan een facturatiedienst. De administratie om het systeem te beheren is dan ook veel uitgebreider dan wat vandaag nodig is. Bovendien, duurt de inzameling van het afval uit containers veel langer dan het in de vrachtwagen gooien van vuilzakken, wat het duurder maakt en er dan ook nog mee voor zorgt dat het aantal inzamelingen wordt herleid naar tweewekelijks.
Een positief maar niet financieel aspect van het nieuwe systeem is dat het veel minder lichamelijk belastend is voor de mensen die de inzameling uitvoeren.
Wij hebben ons verdiept in wat er betaald wordt per kilogram restafval in 137 gemeenten waar vandaag het diftar-systeem voor restafval al gebruikt wordt. We kwamen tot het besluit dat, als de prijzen die momenteel door IVIO worden aangekondigd effectief worden toegepast, alle gemeenten aangesloten bij IVIO in de top-tien van de duurste gemeenten in Vlaanderen zullen terechtkomen.
Onze gezinnen zullen de kost van de inzameling met minstens 70% zien stijgen. Dat kan zelfs oplopen tot boven de 100% en dan weten we nog niet welke invloed de nieuwe Vlaamse afvaltaks op de factuur zal hebben.
Waarom is het bij IVIO zo duur ?
Dit is vooral te wijten aan het feit dat IVIO 40 eurocent per kg restafval zal aanrekenen.
Bij de onderzochte gemeenten is er geen enkele die vandaag zoveel vraagt. De gemiddelde prijs per kg restafval bedraagt ongeveer 28 eurocent en is dus 30% goedkoper.
De OVAM heeft de maximumprijs per kilogram huisvuil voor 2026 vastgesteld op 41 eurocent.
Omdat IVIO bovenop de 40 eurocent per kilogram nog eens een ledigingskost van 20 eurocent voegt, hebben wij een sterk vermoeden dat de maximumprijs wordt overschreden.
Daarom heeft de PVDA Izegem aan de OVAM gevraagd dit te onderzoeken en, mocht er een overschrijding worden vastgesteld, IVIO hierop aan te spreken.
IVIO stelt terecht, dat de meerprijs onder meer te rechtvaardigen is door het nooit indexeren van de vuilzakken (sinds 2019 volgens een lid van de raad van bestuur), maar wanneer we de prijs van de zakken volledig zouden indexeren zou de zak van 60 l vandaag maximum 2,72 € bedragen. Dus, de indexatie zou slechts een meerprijs van 36 % verantwoorden.
Een 2de oorzaak van de prijsstijging is volgens IVIO, zoals we al aanhaalden, de vrachtwagens. Dat betwisten wij dus ook niet, maar dit is inherent aan het systeem en was dus op voorhand geweten.
En een 3de oorzaak van de prijsstijging is, volgens IVIO, dat de laatste jaren alles zoveel duurder is geworden. Wij denken dat dit toch grotendeels wordt opgevangen door de indexering.
Zijn er nog andere argumenten?
Nu, om de afvalinzameling praktisch uit te voeren heeft IVIO al een hele tijd een contract met ECOWEST 2.0. Deze groep bestaat onder meer uit 2 privébedrijven. Eén daarvan is Veolia, een beursgenoteerde multinational, actief over heel de bewoonde wereld. Voor de facturatie van de diftarinzameling aan de inwoners wordt er nog een 3de privébedrijf ingeschakeld.
Het argument “dat alles zoveel duurder is geworden” herinnert ons eraan dat sinds de coronacrisis en het begin van de oorlog in Oekraïne het duidelijk is geworden dat niet alle privébedrijven vies zijn om tijdens crisissen graaiflatie toe te passen (dat is het aanpassen van hun prijzen aan de inflatie, maar er dan nog een schep bovenop doen).
Nu willen wij zeker niet beweren dat 1 of meerdere van deze bedrijven die IVIO inschakelt, zich bezondigd hebben aan graaiflatie, maar zoals bij alle privébedrijven is hun doel maximale winst te maken en in het geval van een beursgenoteerd bedrijf, om een zo hoog mogelijk bedrag aan dividenden uit te keren aan hun aandeelhouders. Dat dit een opwaartse invloed heeft op onze factuur kan niet ontkend worden.
Wat tot nadenken stemt is dat wij van een schepen van de stad Aarschot vernomen hebben dat die stad tot eind 2024 gebruik maakte van de diensten van Veolia, maar vanaf 1 januari 2025 die samenwerking heeft stopgezet wegens te duur. Aarschot is overgestapt naar ECOWERF, een intergemeentelijk bedrijf dat de afvalinzameling in eigen beheer uitvoert. IVIO moet dit toch ook kunnen.
Wij beseffen dat het makkelijk is kritiek te uiten. Daarom hebben we een gemeente gezocht die het anders heeft aangepakt dan IVIO en waaraan een werkbezoek nuttig kan zijn. We vonden een andere aanpak in Sint-Niklaas.
Is de situatie van Sint-Niklaas vergelijkbaar met de situatie van alle gemeenten van IVIO? Om eerlijk te zijn: dat weten wij niet, maar een vergelijking met Izegem, de thuisbasis van IVIO, lijkt ons mogelijk. Beide steden werken samen met Veolia voor een gewichtsdiftar-inzameling en geen van beide int een milieubelasting. De gemeentebelasting berekent op de inkomstenbelasting bedraagt in Sint-Niklaas 7,5 %, in Izegem slechts 7%, maar de opcentiemen op de onroerende voorheffing liggen in Sint-Niklaas dan weer ± 300 opcentiemen lager.
Een samenvatting van hoe Sint-Niklaas de afvalinzameling aanpakt:
- Voor de eerste 100 kg restafval per persoon van het gezin, wordt slechts 0,24 €/kg aangerekend (dus voor de eerste 300 kg voor een gezin van 3 personen);
- Voor het gewicht boven de 100 kg per persoon wordt er 0,31 € aangerekend.
- Er wordt gewerkt met containers van 40 l, 120 l en 240 l. De aanbiedingskosten zijn respectievelijk 0,16 €, 0,31 € en 0,62 €.
Door deze prijzen te gebruiken is de afvalinzameling 30 tot 40 % goedkoper dan in Izegem.
Bovendien, bestaan er in Sint-Niklaas 6 verschillende maatregelen die een rechtstreekse invloed hebben op het bedrag van de factuur:
- Een premie voor wasbare luiers tot 250 €;
- Huisvuilzakken voor luiers aan 1,15 €;
- Een vermindering voor de personen deel uitmakend van een gezin waarvan een gezinslid het leefloon geniet;
- Een vermindering voorzien voor de personen deel uitmakend van een gezin waarvan een gezinslid geniet van de verhoogde tegemoetkoming inzake gezondheidszorg;
- Er wordt vermindering verleend aan personen die lijden aan incontinentie en voldoen aan bepaalde voorwaarden;
- Er wordt vermindering verleend aan personen die niet behoren tot e), maar door hun ziekte veel huisvuil hebben.
Voor Izegem hebben we voorlopig maar 2 vergelijkbare tegemoetkomingen gevonden:
- Premie voor katoenen luiers tot 75 €;
- Gratis huisvuilzakken voor incontinentiemateriaal en materiaal van stomapatiënten en patiënten met peritoneale- of thuisdialyse?
Naast de hoge tarieven, betreuren wij ook de manier waarop de uitfasering van de huisvuilzakken is georganiseerd: volledige rollen worden teruggenomen en volledig vergoed. Losse zakken kan men per stuk aankopen, maar worden niet teruggenomen, omdat er volgens IVIO voldoende gelegenheid is om deze op te gebruiken.
Indien men echter begaan is met de zwakkeren in onze samenleving, weet men dat het juist die mensen zijn die met losse zakken gaan blijven zitten, onder andere omdat ze vaak niet met een volle zak naar het containerpark kunnen, laat staan nog 1,5 € moeten bijbetalen. Zij hebben het dikwijls al moeilijk genoeg om met hun inkomen het einde van de maand te halen. Voor hen zou het inruilen van die losse zakken heel wat kunnen betekenen.
Wij zien echt het probleem niet waarom de losse zakken niet kunnen teruggenomen worden. Voor IVIO betekent het aanvaarden van volle restafvalzakken in de containerparken tenslotte ook een bijkomende kost.
Als besluit verwachten we dus van IVIO en alle betrokken gemeentebesturen, op korte termijn, dat ze de prijzen herbekijken en voor de meest kwetsbaren onder ons voldoende sociale tegemoetkomingen invoeren. Op lange termijn zou IVIO moeten overwegen de inzameling zelf te organiseren en een alternatief te zoeken voor het zeer dure diftar-systeem.
Het nieuwe systeem is een maatregel die in 2026 wordt ingevoerd, maar de inwoners zullen er over 5 jaar nog dagelijks mee geconfronteerd worden.
De lokale afdeling Izegem van de PVDA