Power to the people: energieavond PVDA Kortrijk

Bakske vol op de energieavond van PVDA Kortrijk om te luisteren naar Marc, Bram, Arnout en Mario. 4 getuigenissen over de gevolgen van de steeds stijgende energiefacturen voor gewone werkende mensen.

👉Arnout is een van de slachtoffers van het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier en mag nu tussen 23 gasleverancciers kiezen. Laagste voorschot = 200 euro. Hij beleeft de geneugten van de vrije markt direct.
👉Marc sprak zijn vrees uit voor een een tsunami aan aanvragen bij het OCMW de komende maanden en ondersteunt de campagne voor 6% dan ook volledig.
👉Bram zag zijn voorschot van 116 naar 297 euro gaan. Hij en zijn vriendin gaan met twee full-time gaan werken, maar zo kan het niet verder. Ze durven nu zelfs al de chauffage niet meer opzetten. Ook de volgende uitspraak gaan we niet meer vergeten: "Vorige week zijn we naar het frietkot geweest en we gaan dat de hele maand voelen."
👉Mario tenslotte had het over de coronafactuur. Zijn extra 10% coronawerkloosheid mag hij nu integraal terugstorten met zijn belastingen. Maar liefst 2000 euro mag hij ophoesten. Dat is lachen met de werkende mensen.

Maar daartegenover stelde Jos D'Haese het schokplan van de PVDA voor. Een schokplan op basis van tal van andere Europese voorbeelden.
➡️ Verlaag de btw op energie naar 6%
➡️ Haal de belastingen en taksen uit de energiefactuur
➡️ Pak de woekerwinsten van de energiebedrijven aan om de energiefactuur te kraken
➡️ Richt een openbaar energiebedrijf op met een gereguleerd energietarief