PVDA Brugge lanceert campagne voor behoud bushaltes

Volgend jaar verdwijnen maar liefst 373 bushaltes in regio Brugge. Dat blijkt uit cijfers die Jos D'Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij minister Lydia Peeters. PVDA Brugge legt zich niet neer bij deze kaalslag en voert actie. “Dit betekent dat bijna 1 halte op 3 in onze regio afgeschaft wordt, en dat er binnenkort wijken zullen zijn zonder openbaar vervoer”, zegt voorzitter Stephen Brigitta. De linkse partij zal zaterdag 5 juni vanaf 10u15 symbolisch de bushalte aan de Goudenregenstraat, waarvan reeds geweten is dat ze afgeschaft wordt, afsluiten.

In 2022 gaat het decreet 'basisbereikbaarheid' in, waarbij De Lijn haar hele net ingrijpend hertekent. Het nieuwe decreet geldt ook voor Brugge en de omliggende gemeenten, die samen deel uitmaken van de vervoerregioraad Brugge. In de hele vervoerregio sneuvelen 373 bushaltes, waarvan 180 in Brugge. "Door haltes te schrappen, verhoog je de drempel om de bus te nemen. 'Basisbereikbaarheid' is een besparing op de dienstverlening aan de inwoners, een kaalslag op onze bushaltes. Door het gebruik van de bus moeilijker te maken, neem je ook het alternatief voor de auto weg", aldus Brigitta. "Dat vermindert de CO2-uitstoot niet, het vermindert de files niet, het verbetert de fietsveiligheid niet en maakt Brugge moeilijker bereikbaar voor de inwoners en toeristen."

Het zogenaamde 'vervoer op maat' is geen oplossing volgens de PVDA. Volgens deze logica moet elke inwoner zelf maar uitzoeken wat de beste manier is om naar een bushalte te geraken. "Maar je kunt niet iedereen op een deelstep of een deelfiets zetten, denk maar aan ouderen of mensen die slecht te been zijn", zegt Brigitta. "Bovendien zijn er nog onbeantwoorde vragen. Zal bijvoorbeeld een taxirit of een deelwagen evenveel kosten als een ticketje van De Lijn? Blijven de centrumbussen gratis? Of gaan we richting vervoersarmoede? ‘Vervoer op maat' betekent dan zoveel als 'trek uw plan' en waarschijnlijk ook 'trek uw portemonnee open'."

Tegenover de afbraak van de dienstverlening en het individueel 'vervoer op maat' plaatst de PVDA investeringen in collectief openbaar vervoer. De PVDA eist dat het gemeentebestuur bekendmaakt welke haltes zullen worden geschrapt. "De inwoners hebben het recht om te weten of hun buurt bereikbaar blijft of niet." Daarnaast moet het aanbod van De Lijn uitgebreid worden, ook naar de deelgemeenten, in plaats van bushaltes te schrappen, zodat meer inwoners het openbaar busvervoer kunnen gebruiken. PVDA West-Vlaanderen lanceert een online petitie voor het behoud van de bushaltes. Daarnaast zal de partij in heel de provincie ook affiches verspreiden. Met de petitie en de affiche kunnen inwoners duidelijk maken dat zij hun bushalte willen behouden.

De petitie kan ondertekend worden op:

http://west-vlaanderen.pvda.be/onze_bushalte_moet_blijven