PVDA Ieper-Westhoek ondersteunt acties Vredescollectief Ieper tegen racisme

Op 27 augustus wilden de organisatoren van de Ijzerwake (de extreemrechtse afscheuring van de Ijzerbedevaart) voor de eerste keer een jongerenfestival organiseren in de buurt van Ieper. Op de affiche verschillende – ook buitenlandse - groepen die gekend zijn voor de haat die ze verspreiden in hun muziek, aldanniet omfloerste lofbetuigingen voor Hitler en Mussolini en nog veel meer andere rotzooi.

Onverwacht werd dit festival goedgekeurd door Stad Ieper. Voor de eerste keer in België zou er een neonazi-feest openlijk georganiseerd kunnen worden. Verschillende organisaties uit het Ieperse zetten zich samen om luid en duidelijk “No pasaran” te zeggen. Het Vredescollectief Ieper maakte een open brief en analyseerde een aantal van de liedteksten van enkele van de groepen. Hun oproep is duidelijk: dit evenement mag niet doorgaan. “Een neonazistisch, fascistisch en racistisch muziekfestival hoort niet thuis in Vredesstad Ieper, nergens trouwens.” Met de PVDA onderschrijven wij deze oproep natuurlijk volledig.

De oproep is ondertekend door de 8 meicoalitie, ABVV en ACV West-Vlaanderen, CD&V Ieper, Gezinsbond Colette Verschaeve, Groen Ieper, Hand in Hand tegen racisme, Hart boven Hard, Ieperse kunstkring Richten, de jongerengroepen van CD&V en Groen, Käthe Kollwitz Collectief, PVDA Ieper - Westhoek, Vrede vzw, Wakker voor Vrede, en in persoonlijke naam door: Jan Breyne (voormalig schepen in Ieper), Piet Chielens (oprichter en tot vorig jaar coördinator van het Flanders Fields Museum in Ieper, oprichter Vredesconcerten in de Westhoek), Luc Dehaene (oud-burgemeester Ieper, medeoprichter Mayors for Peace), Jan Durnez (oud-burgemeester Ieper, gewezen volksvertegenwoordiger), Gilbert Ossieur (voorzitter Cultuurraad Ieper, voorzitter vrienden van Flanders Field Museum) en Lieven Stubbe (voorzitter Milieuraad Ieper).

De oproep kan je ook zelf tekenen via deze link: https://secure.avaaz.org/community_petitions/nl/regering_gemeentebestuur_ieper_gouverneur_provinci_geen_fascistisch_festival_in_ieper/?fpla