PVDA Kortrijk aanwezig op de steunbetoging voor Palestina

Zo’n vijfhonderd betogers hielden gisterennamiddag een mars voor Palestina. De laatste maanden vallen opnieuw veel doden door de repressie van Israël. De PVDA had ook gemobiliseerd voor deze mars en haalde er 150 steunbrieven op voor de 17-jarige activiste Ahed Tamimi. Lokaal voorzitter Jouwe Vanhoutteghem mocht het woord nemen.

Beste vrienden, beste vriendinnen

Op 15 mei herdacht het Palestijnse volk de 70ste verjaardag van de Nakba, “de grote catastrofe”. Toen verdreven Zionistische troepen honderdduizenden Palestijnen van hun gronden om de staat Israël op te richten. Maar ook hun laatste gebieden werden hen ontnomen. Op de Westelijke Jordaanoever begon Israël met nederzettingen om zo systematisch Palestijnse huizen, scholen en olijfgaarden te vernietigen. De Gaza-strook werd systematisch afgesloten en de Palestijnen hebben niet eens het recht te gaan vissen buiten een kleine strook voor hun eigen kust. De Palestijnen in Israël hebben niet dezelfde rechten als de Israëlische bewoners. Daarom is Israël een apartheidsstaat net als destijds Zuid-Afrika.

De Verenigde Naties en de internationale gemeenschap hebben Israël daarvoor al veroordeeld in vele resoluties. Maar Israël heeft een machtige vriend, de Verenigde Staten en zijn president Donald Trump. Hij verhuisde de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem en zegde het akkoord op met Iran. Zo gaf hij een vrijgeleide aan Israël voor oorlog tegen Syrië en Libanon en voor nog hardere repressie tegen de Palestijnen.

Duizenden Palestijnen betoogden de afgelopen weken tegen deze beslissing. Ze eisten ook dat hun rechten gerespecteerd worden, te beginnen met het recht op terugkeer van Palestijnse vluchtelingen en de stopzetting van de blokkade en de bezetting. Het zijn terechte verzuchtingen die Israël “met alle mogelijke middelen”, zoals de Israëlische minister van Defensie Lieberman het verwoordde, neerslaat. Her resultaat is gekend: tientallen mensen werden gedood en duizenden gewond.

De Israëlische ambassadrice in België zei dat alle slachtoffers van de afgelopen weken niets anders dan “terroristen” waren, ook de kleine kinderen die door sluipschutters werden neergeschoten. Onze regering heeft haar heel voorzichtig en heel beleefd “op het matje geroepen. Onze PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw is daarop tussengekomen in het parlement. Hij heeft in felle bewoordingen tegenover minister Reynders de hypocrisie van onze regering en de EU aan de kaak gesteld. Die blijven maar herhalen dat beide kanten, Israël en de Palestijnen, allebei een beetje schuldig zijn aan het geweld. Terwijl het overduidelijk is wie de agressor is. Raoul heeft echte sancties geëist tegen Israël en een economische boycot. En vooral dat de ambassadrice van Israël zou worden uitgewezen uit ons land. Nu onmiddellijk.

Beste vrienden,

Ik wil jullie namens de PVDA danken voor jullie deelname aan deze belangrijke betoging. Onze strijd gaat verder tegen deze Apartheidsstaat Israël en voor een democratische Palestijnse staat waar Joodse en Palestijnse mensen met gelijke rechten en in vrede kunnen naast elkaar leven. Stop de bezetting. Free Palestine!

IMG_20180525_163646.jpg