PVDA West-Vlaanderen aanwezig op antifascistische actie in Ieper

Op 26 augustus nam PVDA West-Vlaanderen deel aan een symbolische actie tegen het fascisme in Ieper. Die werd georganiseerd door Vredescollectief Ieper en de 8-meicoalitie. Samen met Ellen De Soete van de 8-meicoalitie en Simon Gronowski, overlever van een nazi-dodentrein, werden bloemen neergelegd in Ieper aan een gedenksteen voor burgers die in verzet gingen tegen het nazisme tijdens WOII. Ook Wim David en Erik Van Deursen, provinciaal voorzitter van het ACV en provinciaal secretaris van het ABVV, waren aanwezig op de actie.

Zij deden dit naar aanleiding van het geplande neonazifestival en de Ijzerwake, waar extreemrechtse organisaties dit weekend massaal voor oproepen.
Ellen De Soete, initiatiefneemster van de 8-meicoalitie :"Als kind van verzetsmensen begrijp ik goed wat fascisme inhoudt. Mijn mama verwittigde me meermaals dat ze heel wat gelijkenissen vd jaren 30 ziet terug komen. Extreemrechts gebruikt dezelfde demagogie als toen. We kennen de geschiedenis en weten waar haat en racisme toe leiden. Met de 8 mei coalitie willen we waarschuwen voor het gevaar van extreem rechts."
Simon Gronowski kon in 1943 als 11 jarige jongen van een nazitrein springen. Zijn moeder en zus werden vergast in Auschwitz. Hij riep op om niet in de val te lopen van het fascisme Simon Gronowski :"Extreem rechts, het nazisme, het racisme en het antisemitisme, waarvan ik slachtoffer werd, zijn een gevaar. Zij verspreiden haat en geweld. Het is een bedreiging voor ons allemaal".