Zet kwaliteit op één: leve de kleine materniteiten!

Natalie Eggermont is spoedarts in AZ Delta Menen en beviel daar van haar eerste kindje. Ze doet haar verhaal over haar bevalling, haar werk en zorg op mensenmaat.

"Je gaat toch in Menen bevallen?", vroeg mijn Kortrijkse vroedvrouw-aan-huis toen mijn bolle buik aan het groeien was, "De materniteit daar is super en heeft een héél goede naam voor natuurlijke bevallingen. Het is een kleine dienst dus je bent geen nummer, ze hebben tijd voor je en zullen je nooit opjagen of technische ingrepen voorstellen die niet nodig zijn."

Intussen ben ik naast spoedarts in AZ Delta Menen dus ook één van de vele vrouwen die mama werd op de materniteit daar. Een magische en onvergetelijke nacht. En zal ik ook één van de hopelijk even veel mama's zijn die zich met hart en ziel zal verzetten tegen de sluiting van deze dienst.

Maggie De Block verwelkomde het rapport van het KCE waaruit blijkt dat 17 materniteiten in ons land "niet efficiënt" zijn en dus de deuren zouden kunnen sluiten. "Per bevalling kosten kleine materniteiten net het meest", klonk het in de Kamer. Ik krijg steevast koude rillingen als "efficiëntie" in de zorg boven kwaliteit komt. Op de werkvloer zie ik het resultaat van deze kille besparingslogica waar we steeds meer moeten doen met minder en verpleegkundigen in burn-out gaan omdat we niet kunnen doen waarvoor we er eigenlijk zijn : voor de mensen zorgen. Daarvoor heb je tijd nodig. Tijd voor een babbel en een aanraking die je niet kan registreren of laten meetellen in de boekhouding. Zogezegd "inefficiënte momenten" die een wereld van verschil kunnen maken voor de patiënt.

Ik werk supergraag in AZ Delta Menen. Het is net omdat het een klein ziekenhuis is waar het niet altijd (maar ook vaak wel!) rap-rap-rap moet gaan dat we kwaliteit kunnen bieden. Dat we tijd hebben voor een babbel met elkaar. In het centrum in plaats van aan de autostrade, zodat mensen te voet kunnen komen (of in ons geval voor de bevalling: met de bakfiets!).

Laat ons kwaliteit op nummer één zetten in zorg. Lang leve de kleine materniteiten!

Teken de petitie: https://www.pvda.be/materniteiten